Український геній Марчук про радянське пекло, розмови з картинами і тайок на колінах

Один зі 100 геніїв сучасності за версією The Daily Telegraph живе в Україні, з ранку до ночі працює у тісній майстерні і не має власного музею. А тим часом його виставки збирають натовпи шанувальників по всьому світу

Журналіст відділу "Життя"
Український геній Марчук про радянське п…

Сьогодні українському художнику Івану Марчуку виповнюється 84 роки. Depo.ua згадує ключові висловлювання з виступу митця на Marchuk Artist Talk у Києві.

Хай буде гірше, але інше

Я з дитинства був дуже затятий, наполегливий. Казав: "Хочу бути в єдиному екземплярі, як ніхто". Тому у мене і життя не таке, як у інших.

Училище закінчив з червоним дипломом, працював несамовито. По глупоті своїй опинився у війську. Правда, мені автомата не давали, я був з пензлем. Скільки ж я там намалював величезних полотен, копій з журналу "Огонек"! А після цієї екзекуції поступив до інституту.

В училищі я був передвижник - нормальний радянський художник. Перші роки в інституті – теж. Дізнався про Сковороду: надумав, що після навчання стану пастором, буду ходити з палицею по світу. В той період я думав, що художник – це людина, яка змальовує все, що бачить. Була залізна стіна, інформацію дістати було дуже важко. До певного моменту я не відав нічого ані про Пікасо, ані про Далі.

А потім у нас почав викладати професор Карло Звіринський. Він добре знався на європейському мистецтві, і моє бачення змінилося. В інституті я сформулював: хочу бути ненормальним художником, не таким, як всі. Це називається: "Хай буде гірше, але інше".

Після випуску мене направили до Києва, в Інститут надтвердих матеріалів. Група художників, шість людей. Сидимо і чекаємо, коли щось підкинуть. Вільного часу вдосталь, але вийти не можна – треба сидіти на місці шість годин. В той період я вдруге народився як художник, абсолютно інший, ніж раніше. Я почав малювати. Щодня виносив один аркуш паперу і малював. Коли починав, не знав, що то буде. Страшно тішився від процесу. З часом з'явилася велика стопочка малюнків. Так народився голос моєї душі.

Стояв на 107-му поверсі, і мене розпирала гордість

З 1975 року мріяв залишити те радянське пекло (у СРСР Марчука не визнавали – ред.). Був на грані – депресія за депресією. . Тиждень працюю, тиждень хандрю, нічого не хочу робити. Але зрозумів: "Не насилуй свою долю, коли буде можна, тоді і виїдеш".

І от, на запрошення колеги поїхав у Чехословаччину, а потім, на запрошення – у Австралію. З часом довів собі, що я можу жити в будь-якій країні – без друзів і без знання мови. Я був як собака, якого відпускають з прив'язі – хотів бігти якнайдалі, аби не прив'язали скоро.

В Австралії разом з іншими українцями виставив картини в одній галереї. Там подивилися і сказали: я дурень, що такі картини за такі гроші віддавав.

Певний період працював на одній квартирі, але звідти довелося з'їхати. Потім пішов жити в галерею до знайомого – його жінка німкеня, а він грек, ані слова не розумів. Пішли виставки. Люди активно купували мої роботи. Один сказав: "Боже, я все життя шукав таки картини".

Потім переїхав до Канади. Чотири місяця працюю, і виставка. Директором галереї був мій земляк з Тернопільщини. Говорить: "Маестро, у нас ще й цін таких не було". "Але у вас ще й картин таких не було", - відказую. Після Канади були США, Нью-Йорк. Як приїхав, на другий день заліз на 107-й поверх. Споглядав це нагромадження будинків, дахів… І така гордість мене взяла: оце хлопець з Москалівки куди забрався. Місцевий шанувальник казав: "Давайте прийнятну ціну, купимо всю експозицію".

У США було лише три родини, з якими я спілкувався – одному в чужій країні було сумно. Працював я там, як ніколи. В гості піти немає куди, єдина радість – відвідував близько 20 виставок щотижня. Приходиш, сидиш, милуєшся картинами.

11 вересня (2001 року – ред.) вийшов на вулицю о дев'ятій, аби взяти щось до обіду. Дивлюся: дим. Побачити дим в Нью-Йорку – велика подія, тож я пішов на нього. Аж тоді вийшов на майданчик, де було видно два будинки як два сірнички. Люди стоять, в очах страх. Один будинок похилився і пішов вниз. А коли вже у другого похилилася антена, я вирішив: "Все, я їду з США, вистачить вже мені цього досвіду".

Люблю дарувати насолоду

Коли їхав в Україну, думав, що повертаюся в іншу країну, де відбувається ренесанс. Сподівався, що буде розквітати все, творчі люди озолотять Україну своїми творами. Але я помилився. Я міг кудись поїхати, але життя в Україні мене затягнуло. А з 2015-го року ми з менеджером почали освоювати Європу. Почали з Литви, були дві виставки у Вільнюсі. Потім – Польща і Німеччина, по три виставки. Як я побачив в Кракові свої гігантські білборди, аж злякався, що мене там так рекламують…

З України вивезти твори самостійно було важко. Стоїш серед ночі на митниці і ставиш безкоштовні автографи на різних паперах. Слава Богу, що великим трудом ми ці картинки доправляли до потрібних точок, а потім – до Києва.

А у 2016-му прийшло запрошення до Європарламенту з нагоди 25-річчя дипломатичних відносин. Після того була виставка у Брюсселі, Люксембургу, у Словаччині, Чехії.

Несподівано за мене взялися турки. Нещодавно в Туреччині відбулася четверта виставка. Перед тим виставка в Йорданії, дві виставки в Таїланді. Ніколи не думав, що опинюся в цій країні. А тут раптом запит від їхнього посольства: "Дайте нам Марчука".

У Йорданії і Таїланді спекотно, там і снігу не бачили. Тож я хотів їх охолодити: підбирав чимало робіт із зимовим пейзажом. Люди дивувалися, але і мене дивували.

От, наприклад, дівчата у Таїланді. Вони безтілесні. Наповнені тільки любов'ю. Коли я сидів за столиком і давав автографи, дівчатка-студентки, які вчилися у художніх закладах, стали на коліна і на колінах підходили до мене. Це була найвища шана. Я не знав, що робити – чи цілувати, чи обіймати їх, чи що. Було трохи ніяково. Але це велика повага, тут нічого не зробиш.

Турки теж приймали добре. Видали каталог більше трьох кілограмів і роздавали його гостям. Думаю, вони готові і музей мій побудувати…

Я дуже важко розстаюся з картинами, але мої роботи є на всіх континентах. Я люблю показувати свої роботи людям, дивувати їх, дарувати насолоду.

Не знаю, хто на моїх полотнах – чи люди, чи духи людські

Живу по-чорному, режим у мене залізний. Зранку встав по сонцю, по сонцю лягаю влітку. Взимку день коротенький, тож так не виходить. Зранку до вечора я в майстерні. Якщо не працюю, розмовляю з картинами, бо з ким іще говорити. В майстерні немає нікого – тільки я і вони. Коли щось зробив – це вже радість.

Я ніколи не малюю картини від назви. Коли вчився, то для мене найважчим предметом була композиція, бо там задавали тему. Зараз я малюю без теми. Лише коли народжується картина, я даю їй назву. Ще на першій виставці у Москві у 1979 році роздавав фотографії своїм друзям – письменникам, поетам, лікарям. Кажу: "Тримай фотографію, а з іншого боку напиши, як би ти назвав цю картину". Перевіряв, чи ці люди можуть прочитати мене. Потім зібрав це все, але жодної назви не взяв. Ніхто мене прочитати не зміг. І от, почав читати себе сам. Але до кінця себе прочитати не хочу.

Не знаю, чи на моїх полотнах люди, чи не люди, чи духи людські. Я поринув у цей світ, і картини мені являються. Потім розмовляю з картиною і думаю: "Звідки ти взялася на мою голову?".

Кожен знайде у моїх картинах, що він хоче. Приходять дівчата-медики на виставці в Національному музеї. "Іване Степановичу, ми розуміємо Шишкіна, Репіна, Айвазовського, а ваших картин не розуміємо. Але чому від них не можна відірватися?" – питають. Я кажу: "Ось там собака і заритий. Я вам даю поріг, який треба переступити. Думайте".

Вчорашнім днем Марчук не буде

Коли я в Радянському Союзі почав робити нове мистецтво, казав друзям-художникам: "Хлопці, робіть щось інакше, не стандарт". Ніхто не послухав, всі боялися. А коли стало можна: Боже, скільки з'явилося абстракціоністів. "Марчук – то вже вчорашній день", - торочать. Марчук ніколи не буде вчорашнім днем. Бо те, що я роблю, більше не робить ніхто. Я знайшов своє обличчя і не шкодую.

Я одержимий художник

За свої картини я міг би облаштувати прекрасне життя. Але живу в Києві в однокімнатній квартирі і майстерні нормальної не маю. У мене майстерня висока – вже важко підніматися – і тісна. Коли надумав повертатися, мені казали: "Що ти їдеш у ту Україну?". Я відповідав: "Їду подивитися справжнє мистецтво".

Хоч і залишився, думаю, варто жити там, де є найбільша можливість проявити свій талант. Адже талант має бути відданий людству, не повинен губитися. А в Україні дуже багато талантів не знаходять собі місця.

Я ж художник одержимий і маю віддати себе людству – не тільки українцям. В Україні я дуже багато виставок робив, але в нас дуже домінує заздрість. Тут виходиш на вулицю, і на тебе з усіх боків валиться негатив. Думаєш: "Ну як тут жити?".

В Україні найбільше талантів на квадратний метр, але талант потребує, щоб про нього знали, піклувалися. Художники – це дзеркало країни. Коли до нас приїжджають з інших країн, їм у Києві немає чого подивитися. Національний музей такий уже зношений, майже не дихає. Туди ніхто не ходить.

Туристам Софія набридла, Лавра набридла. Просять: "А підкажіть, що ви зараз робите у культурі і мистецтві? Куди піти?" Йдуть, бідні, в наш Музей води. У нашій країні чомусь культуру не люблять.

Мене вже років 30 як питають, коли відкриється мій музей. Ще тоді люди ходили до владних кабінетів – самі, я їх не просив. Тепер уже кажу: "Забудьте про це". У Києві нічого не роблять для культури, усе лише в планах.

От, у Ван Гога є музей в Амстердамі. Невеликий, там десь сотня картин, я в ньому був, стояв у черзі. До Ван Гога приїжджають з усього світу. Музей годує мільйони нідерландців. У нас ніхто не хоче, щоб до нас приїжджали.

Зате пензель я тримаю

Студенти на виставці мене питали: "Як стати успішним художником?". Я і відповів: "Просто візьміть календар і червоний колір перетворіть на чорний, і ви досягнете успіху". Забудьте про гулянки, припиніть дурно витрачати час. Для мене ідеал художника – Мікеланджело і Ван Гог. Образ одержимого, настирного, ненаситного митця. Бо коли ти взяв в руки пензля, це вже карма, це доля. Я багато чого позбавлений у житті, зате пензель у руці я тримаю.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Країна Укропів

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme