Як Міносвіти декомунізувало першокласників

МОН України змінило програми для 1-4 класів: від складної, ще радянської системи навчання-катування малечі освітяни перейшли до сучасної, дітей навчатимуть не зубрити, а думати

Валя Котик
Журналіст відділу «Життя», редактор відділу «Молодий укроп»
Як Міносвіти декомунізувало першокласник…

Журналісти depo.ua вияснили, що може змінитися для учнів та їхніх батьків
МОН взявся за розвантаження та оновлення програм початкової школи.

Через скарги вчителів, батьків та дітей на перевантаженість програм початкової школи , невідповідність навчальних програм віковим особливостям дітей та застарілість інформації та підходів її викладання МОН разом з Ed-Era.com, за підтримки Міжнародного фонду "Відродження" створив більш просту та логічну програму для 1-4 класів.

З 1 вересня у початкових класах більше не перевірятимуть читання на швидкість, на уроках фізкультури не буде нормативів і команд "рівняйсь-струнко", а в 1-2 класах дітей не примушуватимуть зубрити напам’ять таблиці множення і додавання. Про це на своїй сторінці у "Фейсбуці" повідомила міністр освіти та науки Лілія Гриневич.

Що саме чекатиме на малечу, викладене в програмі, презентованій заступником міністра освіти і науки України Павлом Хобзеєм.

Зазначається, що програма пройшла два етапи обговорення, під час чого опрацьовано 8236 коментарів від 4015 учасників. Освітяни кажуть, що врахували слушні конструктивні пропозиції саме від вчителів-практиків та батьків.

Модератори працювали в онлайн- режимі: відповідали на запитання коментаторів, опрацьовували і узагальнювали надіслані пропозиції та зауваження, проводили роз’яснювальну та аналітичну роботу

Найактивніше обговорювались навчальні програми з математики, української мови, літературного читання та англійської мови. В результаті змінено 13 програм для 1-4 класів

Як Міносвіти декомунізувало першокласників - фото 1

ГОЛОВНІ ЗМІНИ

1. Знято фіксовану кількість годин на вивчення кожної теми.

Тепер учителі визначатимуть їх самостійно, враховуючи рівень підготовки класу, наявність навчально-методичного забезпечення та регіональні особливості

2. Знято дублювання змісту у навчальних предметах "Основи здоров'я", "Я у світі", "Природознавство"

3. Здійснено перерозподіл тем між класами, щоб привести процес навчання у відповідність до вікових можливостей молодших школярів та принципу здоров’язбереження

4. Уніфіковано термінологію програм, якою мають послуговуватися вчителі та автори підручників, її наближено до вікових особливостей молодших школярів

УКРАЇНСЬКА МОВА

• Знято складні для учнів початкової школи теми: "Умовне позначення слів", "Спосіб умовного позначення речень", "Складання речень за поданою графічною схемою"

• Посилено практичне ознайомлення з реченням

Осучаснено перелік словникових слів

• Зроблено акцент на розвитку усного мовлення, а не на побудові речень за схемами

Уведено жанр есе у 3-му класі, щоб стимулювати дітей вільно висловлювати свою думку (замість текст-роздум, текст-міркування, текст-розповідь, які перенесені в старші класи)

МАТЕМАТИКА

• Зміщено акценти із знаннєвих результатів на діяльнісні (враховано пропозиції щодо необхідності диференційовано підходити до учнів з різними навчальними можливостями)

У програмах 1-2 класів знято вимоги щодо знання напам’ять таблиць додавання та віднімання в межах 10 та 20, таблиць множення та ділення

Вчителі зможуть самостійно збільшувати кількість годин на вивчення складних тем, що забезпечить усвідомлене оволодіння відповідною обчислювальною навичкою

ЧИТАННЯ

З кола читання вилучено неактуальних радянських авторів, додано сучасних (з використанням рекомендаційних списків дитячої літератури від Національної бібліотеки України для дітей та авторитетних електронних ресурсів)

• Планується видання хрестоматії для учнів початкових класів для серії "Шкільна бібліотека", до якої увійдуть твори сучасних авторів

Скасовано кількісний показник темпу читання, зроблено акцент на розвитку якісного читання дітей – вчитель має розвивати не лише темп, а й спосіб читання, виразність, правильність, розуміння прочитаного

Змінено підходи до аналізу тексту – оцінювати не героя (позитивний-негативний), а вчинки, стимулювати дитину висловлювати свої емоції від прочитаного, розвивати задоволення від читання, а не вимагати виконання інструкцій

Як Міносвіти декомунізувало першокласників - фото 2

ІНОЗЕМНІ МОВИ

• замість письма "слів, словосполучень і речень" – усний курс у 1 класі – розвиток мовлення, здатності вести прості діалоги (письмо уводиться лише в 2 семестрі 1 класу, лише букви і прості слова)

• скорочено обсяги висловлювань у мовленнєвій компетенції "Говоріння" та обсяги письмових повідомлень у мовленнєвій компетенції "Письмо".

• додано сучасні теми, цікаві дітям молодшого віку

• уточнено мовленнєві функції щодо опису емоційного стану.

ПРИРОДОЗНАВСТВО

• Дотримання принципу послідовності викладання матеріалу і поступовості у нарощуванні складності

• Уточнено термінологію

• Зменшено кількість проектів, при цьому розширено їхню тематику, наближено до інтересів дітей

МУЗИКА, ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО ТА ФІЗКУЛЬТУРА

зменшено теорію, декомунізовано зміст (вилучено пісні "Вниз по матушке, по Волге", "Священная война" тощо), додано сучасних авторів, збільшено час на рухову активність і творчість

• прибрані психологічно шкідливі ігри, скасована муштра "рівняйсь-струнко", додані сучасні активні ігри на співпрацю і взаємодопомогу, додані здоров’язбережувальні модулі, прибраний контроль нормативів.

Наступними кроками освітяни призначили створення відкритої онлайн-платформи, яка міститиме освітню інформацію для вчителів, учнів, батьків: від методик викладання до відеокурсів та навчальних матеріалів

ПЕРШІ ВІДГУКИ

Міністр освіти від змін у захваті.

"В четвер, 4 серпня, Колегія МОН затвердила розвантажені і оновлені програми початкової школи. З одного боку, зміни торкнуться приблизно 10% змісту чинних програм, з іншого - ці зміни є реальним переходом до іншої філософії освіти, яка відповідає 21 століттю і європейському розвитку України: не тиснути на дитину, а заохочувати (замість контролю темпу читання на час - розвиток виразного, правильного читання і розуміння тексту), не змушувати зубрити, а пояснювати і давати можливість вчитися на практичних завданнях (замість літнього зубріння таблиць множення - практичне опанування властивостей множення на уроках), розвивати в дітей вміння висловлювати свою думку, а не мислити за нав'язаними шаблонами (замість "складання речень за схемами" - розвиток усного мовлення і складання есе вже у 3-яму класі)", - написала пані Гриневич на своїй сторінці у "Фейсбуці".

Вона наголосила, що "оновлення програм жодним чином не понижує стандарти якості освіти, а навпаки: вивільняє педагогічну свободу вчителя і показує інші, нові шляхи досягнення якісної освіти".

Колишній міністр Сергій Квіт в соцмережах поки що відмовчується. 

Одна з модераторів проекту, викладач Тетяна Беляєва, яка приймала відгуки віл батьків та вчителів, радіє вилученню з програм надлишку письма, що заважає дітям розвивати комунікативні навички з перших уроків та протягом усього першого року навчання, вилученню "радянського та шансоноподібного контенту",

"В українській мові - діти у 1 класі не будуть складати речення за схемами, а більше - на власний розсуд. А у 3-му - висловлювати думки у вільній формі есе. В українському читанні - діти будуть читати також і сучасні тексти сучасних молодих авторів. А головне - читання буде оцінюватися не за кількістю слів за секундомером, а за показниками якості - виразності та розуміння. В математиці - дітям у 2 класі не потрібно буде зубрити таблицю множення, не розуміючи її принцип. В інформатиці - дітям будуть пояснювати складні речі простою логічною мовою. На фізкультурі - будуть вправи із оздоровчої гімнастики та релаксації. На іноземній мові - діти будуть практикувати діалоги, фонетичні вправи, озвучувати свої емоції, слухати аудіо, дивитися відео та писати коротенькі смс батькам (у 3 класі), писати Print Script. Взагалі - писати олівцем! Хіба це не щастя? Хіба це не логічні зрушення на 25 рік Незалежності України?", - написала вона.

За словами волонтерки, вже видно, що зміни сподобалися не всім

" Це було видно вже на колегії. Якийсь процент людей скаже, навіщо це все, це не має сенсу, тому що ... ( багато причин). Якийсь процент обуриться - а чого так мало змінили? Треба було кардинально! Будуть люди, які не будуть вірити у вчителів. Будуть вчителі, які не будуть вірити у себе. Але завжди будуть ті 10%, які сприймуть зміни із радістю, і будуть лідерами змін, і будуть із легкістю демонструвати решті, як це класно - змінювати щось на користь дітей, і покажуть це на власному прикладі", - зазначила вона.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Країна Укропів

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme