П'ять тисяч гільз для Путіна: Світу відкриють анатомію війни
Українські художники Дар'я Марченко та Даніель Грін вразили світ портретом Володимира Путіна із 5 тис. гільз. З цієї роботи почалася приголомшлива серія "П’ять першоелементів війни"
- Країна Укропів
-
20 жовтня 2016 20:00
Незабаром всі п’ять робіт поїдуть у США, де їх покажуть в Гарварді, Єлі, інших університетах та бібліотеках. Вже зараз "Першоелементи війни" наробили галасу у світі – про роботи написали ЗМІ 80 країн. Серія і справді вражає: в роботах використані уламки бомб, ракет, мін, гільзи різних калібрів, знайдені у зоні АТО. "Вся серія – це анатомічний зріз, в якому ми намагаємося зрозуміти першопричини і наслідки війни", - коротко пояснює концепцію Дар'я Марченко.
Depo.ua поспілкувався з художницею про початок проекту, реакцію іноземців та погрози з боку росіян.
- Дашо, як Ви почали використовувати гільзи у своїх роботах? Писали, що першу роботу – "Знак світлофорного регулювання" створили ще під час Революції Гідності…
- Спочатку я трималася осторонь подій революції, хоча всі мої друзі брали активну участь у протестах. Мого близького друга, з яким ми були в наметах на Майдані ще у 2004-му, на місяць закрили у Лук'янівському СІЗО. Мій хлопець і напарник Даніель Грін став сотником барикади на Інститутській. Тоді мене зачепило, і я вирішила щось робити. А оскільки я художник надумала створити резонансну роботу на тему революції. "Беркут" наступав, і Даніель приніс перші гільзи. Їх я і використала в роботі "Знак світлофорного регулювання". Цю роботу запросив музей Берлінської стіни "Чарлі Чекпойнт", і тепер вона там на постійній експозиції, що, зізнаюся, мені дуже лестить.
Хоча спершу здається, що навпроти червоного зображено прапор Росії, насправді це прапор Югославії.
- А як після цього почали працювати над "Лицем війни"?
- Ми розмірковували над тим, що катастрофа дуже глобальна, але в інших країнах цього не розуміють. Мої партнери з Іспанії і Португалії запитували: "А що, хіба у вас щось відбувається?". Відчувалося, що Україна в суху програє інформаційну війну. І нам подумалось, що треба робити щось масштабне… Даніель у той час їздив в АТО як волонтер, возив медикаменти, а привозив гільзи. Ми задумали "Лице війни", над яким працювали півроку. Путін на портреті змінює вираз обличчя. В історії мистецтва це зустрічається не часто, а в такому варіанті взагалі вперше. І головне, робота передає масштаб того жаху, який у нас відбувається – так багато гільз, тому що багато загиблих…
А під час роботи з'явилися ескізи двох наступних робіт – відчували, що маємо продовжувати. Після того, як закінчили портрет Путіна, матеріал стало збирати легше. Люди самі дзвонили і питали, чи треба нам ще гільзи.
- Зміна виразу обличчя – це продуманий ефект з самого початку?
- Ми хотіли, щоб на обличчя падала тінь, а в процесі роботи помітили, що такі трансформації можливі. Бігали навколо картини з лампами, дивилися, як вона змінюється. Це зайняло багато часу – лише над зміною виразу обличчя ми працювали близько двох місяців.
Я ПОБАЧИЛА, ЯК МИСТЕЦТВО ПЕРЕМАГАЄ БОЯГУЗТВО
- Коли зрозуміли, що ваші роботи і справді змінюють ставлення іноземців до подій в Україні?
- Минулого року "Лице війни" показали в Конгресі США. Спершу деякі конгресмени не хотіли з нами говорити, адже ситуація в Україні на Заході – питання делікатне. І от я побачила, як мистецтво перемагає боягузтво і упередженість. Спершу людина робить вигляд, що їй байдуже. Але потім їй стає цікаво – воно ж усе мигає… Завдяки тому, що вони не розуміли, як це зроблено, зав'язувався діалог . Ми пояснювали, що відбувається у нас в країні. І люди, які спершу відмахувались, йшли в зовсім іншому настрої – висловлювали співчуття, говорили, що спробують чимось допомогти. Ситуація змінювалася на очах. Після цієї поїздки ми і прийняли остаточне рішення робити серію.
- Наступні роботи теж обговорюють у іноземній пресі…
- Так, їх надрукували ЗМІ 80 країн – Нігерії, Ісландії, Малайзії… Світ відреагував емоційно, і це показник.
"Серце війни". У наш час кров війни - це енергетичні ресурси, що течуть по венах безликого диктатора.
- Чим відрізнялася реакція у різних країнах?
- Нещодавно мене здивувала публікація в нігерійському ЗМІ – написали, що у нас найдорожчі картини, створені зі зброї…На Сході питають, як це створено, який клей, які фарби – приділяють велику увагу технологіям. У одній з західних країн написали: навіть якщо б роботи не були шедеврами, сам смисл робив би їх дуже крутими. Така реакція для нас важлива, ми розуміємо, заради чого все це робимо.
- Росіян портрет Путіна, мабуть, вибісив…
- Так, було багато погроз, матів поштою. В той же час росіяни допомагали нам з піаром. Деякі тебе обливають брудом, а деякі вибачаються за свою владу і питають, чим допомогти. Одне рекламне агентство написало: дайте свій матеріал, ми перешлемо в Британію, Бангладеш… А потім я дізналася, що вони знаходяться у Москві. Виявилося, що люди вважають за обов’язок, як можуть, компенсувати збиток, який робить їхня держава нашій.
ЛЮДИ З РІЗНИХ КРАЇН НАДСИЛАЛИ ПОГОНИ ДЛЯ РОБОТИ
- Мабуть, такі масштабні роботи створювати нелегко…
- Спершу було важко. Мозаїка робиться в горизонтальному положенні на підлозі. Щоб зробити вираз обличчя в "Лиці війни" або тіло в "Серці війни", ти маєш, як мавпа, повиснути на люстрі. Ти не можеш роботу піднімати вертикально. Ти перекладаєш елементами днями, тижнями, доки вона не буде виглядати, як схочеш.
Непросто було розібратися з кольорами. Ми допускаємо пофарбування 10-15% гільз, здебільшого залишаємо початковий колір. Це стримана гама. Сама війна чорно-сіра, хіба що у ній є вогонь. І підібрати фарби, щоб було яскраво і емоційно, дуже важко. Перестараєшся – і робота починає нагадувати Лас-Вегас, а це неприпустимо. Менше кольорів – і вона стає понурою, більше не привертає уваги. У підсумку деякі роботи перефарбовували 10-15 разів.
"Мозок війни" - скульптура-граната з вбудованими фотооб'єктивами є частиною уособлення еволюції диктату і його інструментів пропаганди інформаційної війни.
- Окрім "П’яти першоелементів" ви створили роботу "Честь", присвячену Будапештському меморандуму…
- Так, нею ми хотіли привернути увагу до приголомшливого факту порушення правових норм, невідповідності домовленостей і дій. Тому в картині "Честь" у нас використані погони тих країн, які його підписували. Їх, до речі, мені надіслали іноземці. Зовсім незнайомі люди з Франції, Британії взяли на себе цю мороку та ще й грошей брати не схотіли.
На картині "Честь" зображено око як символ того, що умови Будапештського договору були порушені на очах у світу. У райдужку інтегровані військові погони країн, які підписали меморандум. Також в роботі використані гільзи, уламки "граду", бомб і ракет з АТО, якими обстрілює наші території Росія.
- Коли роботи повернуться в Україну?
- Поки не знаємо. Я думала, що варто виставити їх в Україні, але наразі ми дуже втомилися – "Лице війни" створювали півроку, а за наступний рік зробили аж шість робіт. Часу на звичайне життя не лишилося зовсім. А якщо в інших країнах ти привіз картини і передав їх з рук у руки, у нас треба все робити самим.
До того ж, у нас антивоєнний проект, який має проявляти себе за кордоном. Ми зразу планували, що він поїде світом. Адже в інших країнах мають знати про те, що у нас відбувається.
Більше новин про події у світі читайте на Depo.Країна Укропів
Всі новини на одному каналі в Google News